Wydarzenie roku
W tym roku po raz pierwszy w historii globalne wydatki na reklamę online przewyższyły wydatki na reklamę telewizyjną. To moment symboliczny – koniec dominacji telewizji jako najważniejszego kanału w media miksie. W Polsce telewizja nie oddała jeszcze pola, ale średni czas oglądania (ATV) w drugiej połowie roku zaczął spadać po długim okresie stabilności.
 
Sukces roku
Oglądalność drugich sezonów „Watahy” i „Belfra” – polskich produkcji zaliczanych do kategorii tzw. seriali nowej generacji. W obu przypadkach udało się nie tylko utrzymać dotychczasową widownię, ale także pozyskać nowych odbiorców, m.in. dzięki odkodowaniu premierowych odcinków oraz wykorzystaniu synergii mediów. To dobry prognostyk na przyszłość – daje nadzieję na kolejne seriale o wysokim poziomie realizacji.
 
Porażka/rozczarowanie roku
Mecz Real Madryt – Apoel Nikozja. Na boisku Cypryjczycy przegrali z Hiszpanami. W panelu Nielsena TVP przegrała z oglądalnością. Zarzucanie stronniczości badaniom telemetrycznym przybiera groteskowe formy. Niepokoją również doniesienia o karze nałożonej na TVN przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji za relacje z wydarzeń pod Sejmem. Niezależność mediów w Polsce staje pod znakiem zapytania.
 
Serwis/kampania/projekt roku
Na świecie wydarzeniem była reklama Snickersa podczas Super Bowl, określana mianem pierwszego „spotu na żywo”. Streaming prac nad reklamą i zmontowany tuż przed emisją spot z Adamem Driverem pozwoliły wyróżnić się w najważniejszej przerwie reklamowej roku. Dodatkowy plus za pomysł kreatywny, który odnosił się do nieprzewidywalności transmisji „live”. W Polsce na wyróżnienie zasługuje kampania „Tymczasem” EB. Skierowana do millenialsów, oparta na motywach wizualnych i obserwacjach zaczerpniętych z sieci, wykorzystała telewizję jako kluczowy kanał komunikacji. To potwierdzenie siły medium – nawet w młodej grupie to właśnie telewizja wciąż buduje skalę.
 
Premiera, nowość roku
W 2017 roku ramówki nie rozpieszczały widzów nowościami. Wobec tego wydarzeniem były powroty po latach: „Idola” w Polsacie i „Milionerów” w TVN-ie. W konkurencji nowych-starych programów lepiej sprawdziła się propozycja TVN-u, która znacznie podniosła oglądalność pasma.
 
Trend roku
Przeprowadzka satyry z tradycyjnej telewizji do internetu. Programy imitujące format telewizyjny realizowane są z myślą o platformach online. Niezależnie od oceny poziomu realizacji i wydźwięku ideologicznego, „Ucho Prezesa”, „Make Poland Great Again” czy ostatnio „SNL Polska” tworzą nowe zjawisko warte odnotowania. Być może w związku ze zmianami technologicznymi i postępującą digitalizacją powinniśmy zacząć myśleć o telewizji nie jako kanale dystrybucji treści, ale raczej określonym typie contentu.
 
Prognoza na 2018 rok
Stosunkowo łatwo przewidzieć kontynuację pewnych trendów, takich jak dalszy spadek ATV i udziału dużych stacji oraz wzrost znaczenia platform wideo online. Mniej przewidywalne są posunięcia władzy, której oddziaływanie zaczyna wykraczać poza telewizję publiczną. Mocny punkt w przyszłorocznym kalendarzu stanowią wydarzenia sportowe, z mistrzostwami świata w piłce nożnej na czele. Cieszą również zapowiedzi Nielsena dotyczące prac nad zwiększeniem panelu badawczego i wprowadzeniem wspólnego pomiaru dla telewizji i video online, choć efektów należy się spodziewać nie wcześniej niż w 2019 roku.
 
Tekst ukazał się w serwisie Wirtualnemedia.pl
Powiązane wpisy